Japoncada fiilerin ~nai hali ~te halinin olumsuzu gibi anlatılır; ama birden çok kullanım şekli sebebiyle bu genelde yanlış bir öğretim metodudur. Fiiller ~nai hallerine gene belirli bir kural doğrultusunda geçerler. Örneklerle açıklayalım;
1. grup fiiller:
su-i-masu su-wa-nai
i-ki-masu i-ka-nai
iso-gi-masu iso-ga-nai
hana-si-masu hana-sa-nai
ma-chi-masu ma-ta-nai
yo-bi-masu yo-ba-nai
no-mi-masu no-ma-nai
kae-ri-masu kae-ra-nai
2. grup fiiller, direk ~masu ekini atıp nai alırlar.
tabe-masu tabe-nai
ire-masu ire-nai
oki-masu oki-nai
abi-masu abi-nai
3.grup fiiller:
ki-masu konai
shi-masu shi-nai
shinpai shimasu shinpai shi-nai
1. ~nai de kudasai: ~te kudasai kalıbının olumsuzudur. Yapmayınız, etmeyiniz demektir. ~te wa ikemasen'e göre daha kibar yasak kalıbıdır.
Koko de shashin o toranai de kudasai. (Burada resim çekmeyin lütfen.)
Koko ni kuruma o tomenai de kudasai. (Buraya araba park etmeyiniz.)
Toshokan de ookii koe de hanasanaide kudasai. (Kütüphanede yüksek sesle konuşmayın lütfen.)